TREĆE STANJE

o trudnoći, majčinstvu, roditeljstvu, djeci i obitelji

petak, 11. srpnja 2008.

Odgoj uz pomoć medija

Svi smo jako oprezni kad je u pitanju djetetov kontakt s medijima, što je i posve opravdano, ali uz malo truda, medije možemo koristiti kao dobar alat u odgoju svoje djece, za što nam je potreban i veliki angažman. Nije dovoljno djecu posjesti pred televizor ili im u ruke gurnuti slikovnicu. Roditelji trebaju aktivno sudjelovati u dječjem kontaktu s medijima. To se odnosi i na videoigrice i internet pa i na sve ostale oblike kontakata s vanjskim svijetom, a unutar doma. Mediji nam mogu biti od velike koristi za odgoj djeteta, ako ih pravilno koristimo.
Nemojte nikad apsolutno braniti djeci da gledaju crtiće i televiziju, da igraju videoigrice ili da su za računalom, a znam da mnogi autoritarni roditelji upravo to rade: "Moj Luka ne smije gledati televiziju, čak niti kada je u gostima!" Kako biste se vi osjećali da vam netko zabrani gledati omiljenu seriju ili surfati internetom? Korištenje medija ograničite vremenski i sadržajno, sudjelujte zajedno sa svojim djetetom u svim sadržajima, nemojte televiziju i crtiće koristiti kao "dadilju" i vidjet ćete da ćete utjecajem medija na svoje dijete uskoro postati iznimno zadovoljni. Ono će i u stvarnom svijetu početi prepoznavati stvari i likove koje je tamo upoznalo, možda će početi koristiti i neke fraze na stranom jeziku koje je tamo čulo, pokušat će oponašati neku pjesmicu ili nacrtati neki od svojih doživljaja... Mediji će vaše dijete potaknuti na izražavanje i logičko zaključivanje.
KNJIGE I SLIKOVNICE
Većinu slikovnica vaša djeca vjerojatno dobijaju na poklon od prijatelja, kumova i rođaka. Tu teško možete utjecati na to kakav će sadržaj stići u kuću. Zato vam preporučam da prije nego djetetu date knjigicu u ruke, obavezno sami dobro proučite njezin sadržaj.
I sama sam imala jedno grozno iskustvo. Tu sam knjigicu kupila sama, a činila mi se jako praktična za najmlađu dob jer su njezine stranice bile platnene, tako da se se u slučaju mazanja cijela knjigica mogla oprati i u stroju za pranje rublja. Knjigica je trebala služiti za učenje brojeva pa je tako na prvoj stranici bila jedna olovka i kraj nje je pisao br. 1, na drugoj stranici su bila dva labuda i kraj njih je pisao br. 2... No, već na trećoj stranici uslijedio je ŠOK: uz br.3 bila su nacrtana tri uha, tri ljudska uha, nacrtana sama za sebe, odvojena od glave, nanizana jedno pored drugog, sva tri lijeva... Odlučila sam tu slikovnicu baciti negdje daleko od svog djeteta... jer se nisam htjela dovesti u poziciju da moram objašnjavati "tri uha", ali sam ju još dugo nakon toga sama uzimala u ruke, tražeći logiku kojom su bili vođeni autori ovog čuda! I na kraju sam ju našla, još uvijek zgrožena idejom: olovka ima oblik broja 1, labudovi imaju oblik broja 2, uho ima oblik broja 3, itd... od izbora slikovnice, obično nam je najvažnije da su slike estetski lijepe, živih boja, što nije nebitno, no ovdje naglašavam da kod slika treba gledati i njihovu odgovarajuću poruku.
Druga stvar koja je za slikovnicu bitna je da radnja priče bude prilagođena djetetovom uzrastu, te da može potaknuti djetetovu maštu. Malo ljudi zna da je priča o Pepeljugi jako izmjenjena od originala kojeg su napisali Braća Grimm, kako bi u njoj mogli uživati i oni mlađi od 12 godina. Originalna "Pepeljuga" sadrži mnoge morbidne detalje: dvije zločeste polusestre bile su spremne osakatiti se kako bi stale u staklenu cipelicu, jedna si je odrezala prste, a druga petu; iste te dvije polusestre za svoje su loše ponašanje na kraju kažnjene tako što su im ptice prokljuvale oči...
VIDEOIGRICE I RAČUNALA

O svim negativnim načinima utjecaja računalnih ili video igrica na djecu, već svi sve znaju. O tome se puno piše i govori, naravno, potpuno opravdano. Ja ću ovdje iskoristiti priliku da skrenem pažnju na pozitivne utjecaje računalnih igrica na djecu, što podrazumijeva i to da one tematski ne zastranjuju u sex, nasilje i slične djeci neprimjerene sadržaje.
- pustolovine u igricama razvijaju dječju maštu
- potiču misaone procese
- oslobađaju emocije
- potiču kreativnost
- razvijaju sportski i natjecateljski duh
- potiču asocijativno razmišljanje
- mogu biti pomagalo za učenje
- igra dijete individualizira
- uspjeh u igri dijete doživljava kao nagradu
CRTANI FILMOVI I TELEVIZIJA
Kod ovih se medija roditelji bezbroj puta pitaju: što dati djeci da gledaju i kako im to ponuditi? Svako dijete koje živi u obitelji u kojoj se puno gleda televizija, željet će i samo pred njime provoditi puno vremena. Najviše upravo onog vremena za koje ni dijete ni roditelj ne znaju kako ga rasporediti, dakle, slobodnog vremena. Dugotrajno sjedenje pred televizorom nosi sa sobom i mnoštvo zdravstvenih problema, od kojih su najčešće smetnje s vidom i cirkulacijom, iskrivljenje kralješnice i prekomjerna tjelesna težina kao rezultat nedovoljnog kretanja. Međutim, gledanje televizije također može pozitivno utjecati na vaše dijete.
- dijete uči i informira se
- stječe nove spoznaje
- usvaja nove pojmove
- potvrđuje neka prijašnja iskustva, gledajući reprize ili jedne te iste crtiće
- televizija budi djetetove interese
- proširuje djetetov rječnik
- dijete se približava svijetu umjetnosti (ples, glazba, film...)
Ne zaboravite da dijete uči od roditelja, zato je ponekad jako važno kontrolirati vlastitu konzumaciju medija kako kvantitativnu tako i kvalitativnu.
Ovo ću ponovno potkrijepiti jednim primjerom iz vlastitog iskustva. Gotovo svaku večer, ukoliko smo svi kod kuće na broju, poslije kupanja, a prije spavanja, imamo pola sata druženja uz pjesme i gitaru. Tata svira, mama pjeva, a dvogodišnja djevojčica trčkara oko nas, više ili manje zainteresirana za glazbu. Ponekad želimo ugoditi njoj i njezinom glazbenom ukusu pa pjevamo pjesmice koje ona poznaje i voli, a često zasviramo i za svoju dušu. Tako se jednom dogodilo, kad smo svoju djevojčicu pitali: "Što ćemo svirati?" da nam je odgovorila "Zenicu", misleći na poznatu pjesmu "Zabranjenog pušenja" koju je više puta znala čuti kako sviramo i pjevamo. Nad tom smo se glazbenom željom dobro zamislili, jer, priznat ćete, spomenuta pjesma nikako nije primjerena dječjoj dobi... srećom pa dvogodišnjaci još ne razumiju tekstove. Svakako ćemo nastojati "Zenicu" izbaciti iz svog repertoara, jer se ne želimo dovesti u situaciju da za godinu dana moramo objašnjavati njezin tekst.


Nema komentara: